Співоча хімія по-бразильськи: чернівецькому хіміку-лірику Володимиру Ткачу вдалося поєднати непоєднуване

Співоча хімія по-бразильськи: чернівецькому хіміку-лірику Володимиру Ткачу вдалося поєднати непоєднуване

24.11.2021, 19:15

У серпні-вересні 2020 року у випускника хімічного факультету ЧНУ, кандидата хімічних наук, постдока декількох зарубіжних вишів Володимира Ткача вийшли перші три збірники задач з хімії для учнів середніх шкіл із серії «Цікаві задачі в бразильському стилі», спираючись на важливий досвід дворічного перебування у далекій країні. У збірниках приємно здивувала подача хімічного матеріалу у задачах. Тут він інтегрується з матеріалом із інших предметів – як природничо-математичних, так і суспільно-гуманітарних.  Це мало на меті не лишень зацікавити учнів до вивчення хімії, а й проілюструвати зв’язки, що існують між явищами у природі. Раз по раз в задачах збірника наводиться цікавий факт про ту чи іншу речовину або реакцію.    

Інтеграція декількох предметів в рамках шкільного курсу – один із наріжних каменів реформи Нової Української Школи. Так, хімічний матеріал успішно інтегрується із матеріалом суміжних дисциплін – фізики, біології, географії, математики, що, природно, відображає зв’язки між явищами у природі. Окрім цього, хімічний матеріал може бути спокійно пов’язаним з історичними та літературними цікавинками, що підвишує цікавість в учнів. 

З численними методичними розробками, в яких поєднуються два-три предмети, здавалося, можливості міжпредметної інтеграції вичерпані, або майже вичерпані, і ефективно поєднати між собою хімію та, скажімо, музику практично неможливо. 

Аж поки не вийшов збірник задач «Співоча хімія. Цікаві задачі у бразильському стилі», підготовлений Володимиром у співавторстві з колегами із Чернівецького міського ліцею №3 медичного профілю та Чернівецької музичної школи №1 та затверджений науково-методичною радою ЧОІППО. Через 9 місяців, не зупиняючись на досягнутому, хімік-лірик на чолі групи авторів вже через рік підготував другу частину – «Пісні теплих країв» - цього разу також із участю колеги із Чернівецької ЗОШ №2.   

Ідея подачі хімічного матеріалу з опорою на тексти, а інколи і мелодію популярних пісень, можливо, і не нова. Однак саме «Співоча хімія. Цікаві задачі у бразильському стилі» є першою практичною реалізацією цієї ідеї в вигляді тематичного збірника завдань, у всякому разі на теренах України. 

Як відомо, музична освіта має на меті не просто виховання музиканта, але й виховання людських якостей. Вони тісно пов’язані із музичним смаком. Відповідно – Володимир, безсумнівно різнопланова особистість – є тим іще меломаном! Як результат – у «Співочу хімію» та «Пісні теплих країв» ввійшли завдання на основі понад ста пісень (як відчизняних, так і зарубіжних) п’ятьма мовами. А факт того, що кожна використана пісня є шедевром тільки підтверджує витончений музичний смак головного укладача та співавторів. 

Відтак, над збірником було проведено копітку роботу – адже укладачам необхідно було з широчезного репертуару авторських і народних пісень  виокремити та обробити лишень ті, що містять згадку про певну речовину чи хімічний процес, а часто не лише про них, а й про їхній вплив на організм людини, на її емоційний стан. Авторський колектив вирішив продовжити реалізацію початкового задуму і розподілив використані пісні (і, відповідно, задачі на їх основі), за мовною ознакою. Втім, кожна пісня у цих розділах є по суті маленьким параграфом, у якому розглядаються властивості конкретної речовини або декількох речовин. Пісенний матеріал має на меті також і простимулювати учня до кращого засвоєння хімії. 

В результаті, автори змогли ефективно поєднати хімію, музику та поезію і, здається, змогли втілити забаганки як «фізиків» так і «ліриків». Сам по собі збірник задач читається надзвичайно легко – як будь-яка науково-популярна література. Він містить надзвичайно цікаві відомості про хімію, як підґрунтя живого. Просто читаючи цю книжку, можна легко дізнатися, що спільного є в альдольної конденсації, пісні «Strangers in Paradise» та опери “Князь Ігор», яка формула речовини, що надає приємного запаху ладану, що змушує нас плакати від цибулі, чому червоніють варені раки, яка рослина містить ангельську кислоту та її солі - ангелати. Детально описано склад і властивості широко відомих загалу поліфенольних сполук. Тут описано навіть те, як пісні впливають на настрій закоханих і, водночас, на рівень гамма-аміномасляної кислоти (ГАМК) у синапсах мозку, та що вживають моряки для подолання нападів морської хвороби. Ви дізнаєтеся навіть про те, як очистити від чорноти ювелірні вироби із срібла, й отримаєте безліч цікавих і корисних побутових знань.

Побудова збірника свідчить про те, що переважна більшість його задач призначена скоріше для поглибленого вивчення хімії, хоча складність задач сильно залежить від конкретної пісні та описуваного у ній матеріалу. Збірник містить головним чином задачі з органічної хімії (що прямо випливає із текстів більшості обраних пісень), хоча задачі з неорганіки у ньому теж присутні. 

Деякі задачі вимагають творчого підходу, для розв’язання більшості знадобляться також знання зі шкільної програми з інших дисциплін – особливо математики. Деякі, однак,  попри “співочий” орнамент, є класичними задачами із суто органічної чи неорганічної хімії й містять лише арифметичні розрахунки на одну-дві дії. Отже, кожний викладач матиме змогу добрати зі змісту відповідні до поточної теми і підготовки своїх учнів задачі.

П.І. Ягодинець

д.х.н., проф.,

професор кафедри загальної хімії 

та хімічного матеріалознавства

 

1