Кращі практики прозорості для чернівецьких “комунальних монополістів”

Кращі практики прозорості для чернівецьких “комунальних монополістів”

29.11.2019, 15:36

Ні для кого не секрет, що робота комунальних підприємств (КП) викликає у людей більше негативу, ніж схвалення. І ніби для громади, і ніби щось роблять, але що, як і для чого ми не завжди можемо відстежити. Часто ці підприємства залишаються неефективними “монополістами”  в галузі. Щоб зробити комунальні підприємства більш прозорими та підзвітними, громадська організація “Центр громадського моніторингу та аналітики” у рамках проєкту “Центр громадського контролю “Дій” в Тернополі розробила Методологію дослідження публічності комунальних підприємств.

Про індикатори оцінки прозорості комунальних підприємств та як користуватися розміщеною  на сайті підприємства інформацією - далі у статті.

 ЖКГ та КП - не плутати

Щоб розрізняти ці, здавалося, б схожі структури слід запам'ятати, що:

?      комунальне підприємство, це таке підприємство, яке створене рішенням органів самоврядування на власності громади, як самостійний господарюючий об'єкт та  може здійснювати виробничу, науково-дослідну та комерційну діяльність  для отримання прибутку;

?      житлово-комунальне господарство -  сукупність галузей, що забезпечують життя  і роботу населення країни в нормальних умовах, а також постачання підприємств галузей народного господарства необхідними ресурсами води, газу, тепла й електроенергіїТобто, основна мета - це забезпечення послугами, а не отримання прибутку.

 Для чого нам Методологія

Індикатори - це ті показники, спираючись на які можна побачити, наскільки підприємство відповідає покладеним на нього обов’язкам (звітування, використання фінансів, призначення керівництва тощо). Звісно, при аналізі потрібно враховувати специфіку самого підприємства, його особливості. Але погодьтеся, що оприлюднення звітів, інформування про діяльність створює кращий імідж, ніж їхня відсутність, не кажучи вже про пряму вимогу законодавства по оприлюдненню цієї інформації (78 ст. Господарського кодексу України).

При укладанні Методології використовувалися індикатори визначені законодавством та успішні практики. Це дає можливість створити більш реальну картину прозорості комунального підприємства. Індикатори поділені на три групи: “Інформування”, “Кадри та управління”, “Фінанси”. Розглянемо деякі з індикаторів Методології, які базуються на кращих практиках прозорості та публічності, що діють в різних містах України та спробуємо розібратись чому це позитивні практики.

 Перелік послуг та робіт, які надає та виконує комунальне підприємство

Чому важливо? Висвітлення на сайті підприємства переліку послуг дає можливість кожному відвідувачу дізнатися, які практичні завдання виконує КП. Часто є випадки, коли із назви підприємства не зрозуміло, чим воно займається, тому така інформація вносить ясність для кожного щодо комунального підприємства.

Як застосовують:

Ось до прикладу КП “Вінницьке шляхове управління” на своєму сайті розмістило інформацію про роботи, які виконує.

 Можливість надіслати скаргу/звернення/пропозицію в електронному форматі

Чому важливо?  Ця функція економить час, адже не кожен має можливість у робочі години занести свій лист до підприємства. У зверненнях громадяни можуть висловити свою думку щодо  покращення роботи підприємства, повідомити важливу інформацію, дати оцінку його роботі або окремим працівникам.

Як застосовують:

У Житомирі КП “Житомирводоканал” має інтернет-приймальню, де звернення групуються за типами, як от “повідомити про аварію/ нарахування/ замовити послугу/ скарги, пропозиції/технічна підтримка сайту”. Це зручно як користувачам, так і підприємству, адже таким чином ряд питань можна вирішити не виходячи з дому.

 Керівник підприємства призначається на конкурсних засадах

Чому важливо? Цей індикатор, перш за все, дозволяє запобігти корупційним ризикам. Оприлюднення інформації про конкурсний відбір на заміщення посади, вимоги до претендентів, результати засідання конкурсної комісії та конкурсні пропозицію створюють умови для прозорого обрання керівництва. 

Як застосовують:

На сайті Київської міської державної адміністрації є інформація щодо конкурсного відбору на посади керівників КП, підпорядкованих Департаменту комунальної власності Києва. У розділі можна знайти не лише конкурсні пропозиції і оголошення про конкурс, а й протоколи засідань, їх аудіозаписи, відомості про претендентів.

 Підприємство підключене до системи моніторингу закупівель DoZorro

Чому важливо? Цей індикатор дозволяє простежити, які підприємство проводить закупівлі. Система громадського контролю DoZorro за допомогою відгуків користувачів збирає інформацію про якість конкретних тендерних процедур. Якщо виявлено порушення, здійснюють відповідне юридичне реагування.

Як застосовують:  На сьогодні багато комунальних підприємств та органів місцевого самоврядування підключені  до системи DoZorro. Детальніше із членами DoZorro-спільноти можуть ознайомитися тут.

 Продаж та оренда майна відбувається підприємства відбувається через систему ProZorro.Продажі

Чому важливо? Використання системи ProZorro.Продажі дає можливість проаналізувати процес та  результати продажу комунального майна підприємства, ціну лоту, пропозиції покупців. За незгоди із рішенням аукціону, його можна оскаржити. Основна мета - запобігти корупційним ризикам та здійснювати продаж прозоро та ефективно.

Як застосовують: для моніторингу за роботою підприємства, аналізу його рейтингу серед інших підприємств, перевірці суб'єкта-переможця торгів.

 До слова, на сьогодні у 5-ти містах України, серед яких Тернопіль, Кропивницький, Рівне, Чернівці та Богуслав, в рамках проєкту який виконує Інститут висвітлення війни та миру (IWPR) за підтримки МЗС Королівства Норвегії здійснюється аналіз комунальних підприємств. Навесні громадські активісти презентуватимуть результати прозорості та публічності КП, загальноміські рейтинги згідно з вимогами законодавства України та кращих практик.

 Автори: команда ГО “Центр громадського моніторингу та аналітики”

 
1